Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Respect, gerichte aandacht en goede communicatie zijn basisvoorwaarden voor een prettige omgang met kinderen. Focusing geeft een nieuwe dimensie aan de communicatie met kinderen met luisteren als uitgangspunt - naar het kind én naar jezelf. Door te luisteren naar gedachten en emoties, maar ook naar de onderliggende lichamelijke ervaring, ontstaat ruimte voor bewustzijn en erkenning van een diepere laag. Het ervaringsgerichte en lijfelijke beleven zet veranderingsproecessen in gang waardoor de relatie met kinderen versterkt wordt en het gedrag van kindern positief verandert. De auteurs bieden in dit boek zowel een methode voor de inzet van focusing in therapie en op school, als een benadering voor de dagelijkse omgang met kinderen thuis.
Communicatie --- Ontwikkelingspsychologie --- kinderen --- jongeren
Choose an application
Dit handboek biedt praktische, op onderzoek gebaseerde strategieën om communicatieve en sociale vaardigheden te bevorderen van jonge kinderen met autismespectrumstoornissen of problemen met sociale vaardigheden. De wetenschappelijke onderzoeksresultaten zijn vertaald naar een gebruiksvriendelijke aanpak die ouders in staat stelt om met alledaagse gesprekken en activiteiten hun kind te betrekken bij sociale interactie en communicatie.Ieder hoofdstuk bevat aanwijzingen om de strategieën toe te passen voor kinderen die nog niet praten en voor kinderen die al woorden of korte zinnen gebruiken.https://www.swpbook.com/boeken/23/logopedie/2616/meer-dan-woorden-hardcover
Autismespectrumstoornis --- Kind --- Sociale vaardigheden --- kinderen --- autismespectrumstoornissen
Choose an application
Sprekende harten, strijdende zwaarden 1 legde zich toe op de taal van moeilijk gedrag, op de verborgen hulpvragen die kinderen en jongeren met ons communiceren. In dit tweede boek hebben we aandacht voor de vraag die vanuit het werkveld veelvuldig weerklinkt: 'Ja, maar wat kunnen we nu gaan dóén?!' Een vraag die bij moeilijk gedrag enkel te beantwoorden valt als we terugvinden wat pedalogisch is.Gedrag is immers allesbehalve eentonig. Gedrag is als een muziekstuk. Wanneer kinderen en jongeren herhaaldelijk moeilijk gedrag vertonen, is - in tegenstelling tot wat ons meermaals verteld wordt - de vrije wil niet zomaar aan zet. Die ene noot waardoor gedragskaarten, gesprekken en het genoeg willen, zouden moeten volstaan om met bepaald gedrag te stoppen. Gedrag is echter complexer. Boeiender. Moeilijk gedrag wordt aangestuurd door verschillende noten die we dienen te (her)kennen, willen we voor een werkzame aanpak kiezen, regie nemen. Samen met kinderen en jongeren leren dirigeren.Daarom deze inspiratiegids. Vol toepassingen die moeilijk gedrag zoveel mogelijk overbodig maken in plaats van het te proberen onderdrukken. Zowel preventief als curatief. In groep of individueel. Bij de gangbare ontwikkeling en wanneer ontwikkeling erg lastig verloopt. Met onder meer tools om te co-reguleren en om constructief te begrenzen. Met verfijningen van heersende interventies. Met spelregels die onmisbaar zijn. Steeds vanuit zorg naar alle betrokken partijen: kinderen, jongeren én zij die hen begeleiden. Met als doel om krachtige pedagogische erfenissen te behouden alsook om onbedoeld verwondende gewoonten achter te laten. Omdat we weten dat moeilijk gedrag in werkelijkheid signaalgedrag is dat om opbouwende antwoorden vraagt.https://www.pelckmansuitgevers.be/sprekende-harten-strijdende-zwaarden-toolbox-voor-moeilijk-gedrag-bij-kinderen-en-jongeren.html#gref
Pedagogie --- Gedragsstoornis --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jongere --- Probleemgedrag --- Personality development --- Educational sciences --- kinderen --- gedragsstoornissen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; jongeren
Choose an application
Welk gedrag vertonen leerlingen met hechtingsproblemen?Wat kunnen de school en de leraar doen?Waarom is een sensitieve aanpak essentieel?Leraren ervaren dat ze moeilijk contact maken met kinderen die hechtingsproblemen hebben. Deze leerlingen komen lastig tot leren en hun gedrag is vaak moeilijk te corrigeren. Straffen en belonen lijken niet te werken, deze leerlingen kunnen nauwelijks aan de gestelde eisen voldoen.Kinderen met hechtingsproblemen in de klas leert je hoe hechting werkt binnen en buiten de schoolmuren. Het vertelt je uitvoerig wat hechting is en waarom niet alleen de primaire verzorgers als ouders, maar ook leraren in dat proces een cruciale rol spelen.Bovenal leer je in dit boek hoe je leerlingen met (forse) hechtingsproblemen kunt ondersteunen en dat op verschillende onderwijsniveaus: je krijgt handvatten om een goed evenwicht te vinden tussen gedrag corrigeren en verbinding maken.https://www.lannoo.be/nl/kinderen-met-hechtingsproblemen
Hechtingsstoornissen. --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Kind --- Sociaal-emotioneel probleem --- Probleemgedrag --- Onderwijs --- Leerproblemen ; kinderen --- Gedragsproblemen; kinderen --- hechtingsstoornissen --- Emotionele stoornissen : kinderen --- 370.040 --- Developmental psychology --- Personality development --- leerproblemen --- hechting (psychologie)
Choose an application
Kinderen groeien en bloeien in een stimulerende omgeving waarin volwassenen veiligheid, aandacht en voeding voor lichaam en geest bieden. Omgekeerd heeft het ontbreken van materiële en mentale middelen een ondermijnende impact op levensverwachting en gezondheid, welzijn en prestaties in het latere leven. De eerste levensjaren van een kind zijn dus cruciaal.Geerdt Magiels gaat in dit boek op zoek naar de gevolgen van armoede voor kinderen. Hij maakt invoelbaar op welke manieren schaarste al van voor de geboorte levensbepalend is. Armoede is een blaam voor de samenleving en legt een hypotheek op de toekomst van iedereen door het verlies van psychologisch, sociaal, maatschappelijk en economisch kapitaal. Maar inzet loont, er is hoop. Het boek eindigt met succesvol gebleken methoden en strategieën die de kansarmoede van kinderen kunnen verlichten en hun een vruchtbare voedingsbodem geven om te floreren.https://www.standaardboekhandel.be/p/de-kinderen-van-de-rekening-9789022339886
Social problems --- Age group sociology --- kansarmoede --- jeugd --- kinderen --- armoede --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Armoede --- Kansarmoede --- Welvaartsstaat --- Welvaart --- Kind --- Levensverwachting --- Armoedebeleid --- Kansarme kinderen. --- Kinderen --- 666 Armoede --- 663 Jeugd --- 664.1 Gezin
Choose an application
Ellen De Meyer schrijft Zorgen voor jou vanuit haar eigen ervaring als zorgouder van (baby) Pia.Ze deelt haar verhaal, maar ook een hele hoop praktische info en advies. Ook getuigenissen van andere Vlaamse en Nederlandse zorgouders komen aan bod, om herkenbaarheid te bieden aan iedere ouder met een kindje dat extra zorg vraagt.Of het nu misgaat tijdens de zwangerschap, bij de geboorte of in de eerste jaren: ieder zorgkindje krijgt een plaats. Zorgen voor jou is niet alleen voor de zorgouders zelf, maar ook voor hun vrienden en familie. Het biedt antwoord op vragen als 'Welke administratieve zaken moet ik regelen?', 'Hoe ga ik om met alle "goede raad" en foute opmerkingen?' of 'Wat kan ik als familielid/vriend doen?'https://www.standaardboekhandel.be/p/zorgen-voor-jou-9789401486606
Mantelzorg --- Kinderen met een handicap --- Zieke kinderen --- Ouders van zieke kinderen --- Kinderen met een beperking --- Persoon met een handicap --- Kind met een handicap --- Zorgverlening --- Relatie ouder - kind --- Hulpverlening --- Gezinsondersteuning --- Gezinsbegeleiding --- Hulpvraag --- Levend verlies --- Zorgaanbod
Choose an application
Na het succes van Zoek het even lekker zelf uit - bovenbouw is er nu een voorloper, gericht op middenbouwleerlingen. Veel intelligente en (hoog) begaafde kinderen vervelen zich regelmatig op school. Met name de gemakkelijke leerstof, de stap-voor-stapuitleg en de vele oefeningen leiden vaak tot frustratie. Ze willen direct aan de slag, zonder dat ze de opdracht goed lezen. Dit boek heeft als doel middenbouwleerlingen die net iets meer aankunnen, extra uit te dagen en hun planningsvaardigheden te verbeteren.Zoek het even lekker zelf uit - middenbouw bevat meer dan vijftig uiteenlopende opdrachten waarmee leerlingen leren experimenteren, ontwerpen en rekenen. Zo gaan ze aan de slag met een blikjestelefoon, leren ze Egyptisch rekenen en knutselen ze tangramdieren.De opdrachten in dit boek, Huzzels, zijn niet alleen uitdagend, maar stimuleren de leerlingen ook in iets wat zij vaak lastig vinden: plannen en evalueren. Uit de overzichtelijke lijst van Huzzels zoekt de leerkracht een passende Huzzel.De leerling stelt voor elke opdracht zelf een werkplan op. Welke spullen heeft hij nodig? Hoeveel tijd denkt hij nodig te hebben? Wanneer zal hij aan de opdracht werken? In het werkplan neemt de leerling ook evaluatiemomenten op zodat hij samen met de leerkracht bespreekt of hij tevreden is en wat de leerpunten zijn voor de volgende keer.https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-13990_Zoek-het-even-lekker-zelf-uit-middenbouw
Hoogbegaafde kinderen --- onderwijs --- Hoogbegaafde kinderen; onderwijs --- Leren leren --- Executieve functies --- Planning --- Zelfevaluatie --- Didactic strategies --- Primary education --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Executieve functie
Choose an application
Dromen doen we allemaal. Niet alleen 's nachts, maar ook overdag. Over de nieuwste gadgets, nooit meer naar school hoeven, vakanties naar verre landen en over de toekomst. Wat zou er allemaal mogelijk zijn over 100, 200, of 1000 jaar? De grootste uitvindingen zijn ooit begonnen met een droom, een verlangen om iets te maken of te verzinnen, vaak om ons leven makkelijker te maken. In dit boek reis je langs de toekomstdromen van de mens.https://www.kluitman.nl/nieuws/stine-jensen-schrijft-filosofieboek-over-toekomstdromen-van-de-mens-toen-en-nu
Filosoferen met kinderen --- Droom --- Kennis --- Uitvinding --- Toekomstvisie --- Toekomstdroom --- Voorspelling --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Filosofie ; inleiding ; kinderen --- Lager onderwijs ; overige vormingsgebieden
Choose an application
Twee geliefde vrienden, Grote Panda en Kleine Draak, reizen samen door de seizoenen van het jaar. Op hun weg zijn ze vaak verdwaald, en hoewel ze niet weten waar ze zijn, ontdekken ze veel mooie bezienswaardigheden die ze nooit zouden hebben gevonden als ze de juiste weg hadden gevolgd. Samen onderzoeken ze de gedachten en emoties, ontberingen en geluk die ons allemaal verbinden. In de natuur leren ze hoe ze in het moment moeten leven, hoe ze vrede kunnen hebben met onzekerheid en hoe ze de kracht kunnen vinden om samen de obstakels van het leven te overwinnen. Schrijver en kunstenaar James Norbury illustreerde de avonturen van Grote Panda & Kleine Draak, geïnspireerd door boeddhistische filosofie en spiritualiteit, om de ideeën te delen die hem door zijn moeilijkste tijden hebben geholpen, en hij hoopt dat ze jou ook kunnen helpen.
Dutch literature --- spiritualiteit --- boeddhisme --- jeugdliteratuur --- geluk --- Boeddhisme --- Seizoenen --- Filosoferen met kinderen --- Filosoferen --- Seizoen (jaargetijde) --- Emotie --- Prentenboeken
Choose an application
Kinderen en jongeren die buiten de lijntjes kleuren? Het zijn de dromers, de 'snelle Jelles', de clowntjes, de uitvinders, de helpers of de dwarslopers. Velen van hen belanden in het hulpverleningscircuit, omdat hun gedrag niet wordt begrepen of als lastig wordt gezien. Soms krijgen zij een diagnose als ADD, ADHD of autisme. Vaker worden ze gelabeld aan de hand van hun gedrag, zoals brutaal, depressief of angstig. Maar is dat terecht?Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijgt de lezer een inkijk achter het zichtbare gedrag van het kind, de invloed hierop van beschermende primaire reflexen, en de rol van de omgeving hierin. Van belang is om eerst het lijf te kalmeren. Pas dan ontstaat er ruimte om fysiek en emotioneel te reguleren én te verwerken. Authentiek contact, liefdevolle aanraking en bewegen is hiervoor de basis, naast het stellen van de vraag: 'Lief kind, wat heb je nodig'?https://www.swpbook.com/boeken/55/orthopedagogiek/2314/woelig-gevoelig
kinderen --- sociale psychologie --- AFWIJKEND GEDRAG --- Gedragsprobleem --- Kind --- Ontwikkelingspsychologie --- Hulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- Prikkelverwerking --- Gedragsproblemen --- Gedrag --- Lichaamstaal --- Reflexen
Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|